In Nederland is het verplicht om tijdens het vervoeren van afvalstoffen gebruik te maken van een (papieren) begeleidingsbrief. De wet biedt de mogelijkheid om in plaats van een papieren begeleidingsbrief een digitale gegevensdrager, zoals een boordcomputer, PDA, mobiele telefoon of tablet, te gebruiken. Een digitale begeleidingsbrief is in principe niets meer dan dat de wettelijke verplichte gegevens zichtbaar zijn op een digitale gegevensdrager.
Wat is een Digitale begeleidingsbrief?
De Digitale begeleidingsbrief is de oplossing van Logistiek Zonder Papier (LZP) om de bestaande papieren begeleidingsbrief digitaliseren. Onze oplossing komt in de vorm van een applicatie die draait op de digitale gegevensdragers. Met onze oplossing maak je eenmalig een afvalstroom aan waar vervolgens ongelimiteerd op gereden kan worden.
Wie vult de Digitale begeleidingsbrief in?
Wanneer er op een afvalstroom gereden gaat worden, opent de chauffeur de LZP app en selecteert hij de desbetreffende afvalstroom. Dit kan door middel van een vragenpad in de app, de chauffeur kan bijvoorbeeld antwoord geven op punten zoals:
Aan de hand van deze punten zorg je ervoor dat de chauffeur de juiste afvalstroom selecteert en dus met de juiste begeleidingsbrief gaat rijden.
Wanneer de vrachtwagen volgeladen is, kan de transporteur vertrekken naar zijn bestemming. Eenmaal op zijn bestemming aangekomen, wordt de vrachtwagen op de weegbrug gereden en worden de weegresultaten verwerkt in de app. Indien er een koppeling is met de weegbrug van de verwerker, kan ook gewerkt worden met een vooraanmelding en een automatische verwerking van de weegresultaten in de begeleidingsbrief.
Wat biedt de Digitale Begeleidingsbrief naast digitalisering?
Met de digitale begeleidingsbrief ben je niet alleen af van al dat papierwerk, en zorg je ervoor dat je meer grip hebt op het transport van afval.
Ben je geïnteresseerd in de elektronische begeleidingsbrief, neem dan contact met ons op via telefoon, email of chat.